Aikaisemmin organisaatioilla oli omat sähköpostipalvelimet, tiedostopalvelimet, tietokantapalvelimet, sovelluspalvelimet jne. Palvelimia hoitamassa oli joukko omia IT-ammattilaisia. Nykyisin organisaation tietotekninen infrastruktuuri pakenee kiihtyvällä vauhdilla palveluntarjoajien palvelimille ympäri nettiä – eli pilveen. Kaikki tavanomaisessa toimistokäytössä tarvittavat ohjelmistot ovat jo siirtyneet pilvipalveluiksi, eikä niitä ole enää taloudellisesti järkevää pitää omilla palvelimillaan. Vähitellen pilveen siirtyvät myös toiminnanohjaukset, sovelluskehitysympäristöt ja muut vaativammat ympäristöt.
Jäljelle jäävät käyttäjät ja käyttäjille erilaiset päätelaitteet. Laitteet vaihtelevat älykellosta älypuhelimen ja tabletin kautta perinteiseen työasemaan, ja mitä ikinä tulevaisuus tuokaan tullessaan. Pilvipalvelut mahdollistavat henkilöstölle modernimpien työvälineiden käyttöönoton ketterämmin kuin mitä perinteinen IT-osasto olisi mahdollistanut.
Toimistoverkoille tarve löytyy edelleen silloin, kun töitä tehdään toimistolta käsin. Kuitenkin myös tietoliikenneyhteyksien vaatimukset ovat muuttuneet lisääntyneen etätyön myötä. Enää ei riitä, että yrityksen toimipisteissä on toimiva, palomuurein suojattu sisäverkko. Työtä tehdään paljon henkilöstön kotiverkoissa ja toisinaan jopa henkilöstön omilla välineillä. Yritysten intresseissä on mitä suurimmassa määrin kiinnittää huomiota kotiverkkojen toimivuuteen ja tietoturvaan tehtäessä töitä yhteydellä, jota yrityksellä ei aina ole mahdollista suoraan hallinnoida.
Myös loppukäyttäjien teknisen tuen tarve on muuttanut muotoaan. Enää ei voi tarttua IT-osaston edustajaa hihasta ja pyytää tukea, vaan avun täytyy olla saatavilla paikasta ja käytetystä tietoliikenne yhteydestä riippumatta.
Muutosten myötä vaatimukset ICT-palveluille ja palveluntarjoajille ovat muuttuneet. IT:stä on tullut entistäkin oleellisempi osa yritysten ydinliiketoimintaa. Painopiste on siirtynyt loppukäyttäjä- ja järjestelmätuesta strategisen tason järjestelmä- ja infrasuunnitteluun ja sen toteutukseen. Samalla IT-osaamisen vaatimustaso on kasvanut merkittävästi. Yksittäisten järjestelmien osaamisen sijaan vaaditaan kyvykkyyttä koko yrityksen strategian laajaan ymmärrykseen ja strategiaa tukevien teknisten ratkaisujen suunnitteluun ja toteutukseen.
Tässä kehityksessä haluamme olla mukana kärkijoukoissa kehittämässä asiakkaidemme tarpeista lähtien uudenlaisia palveluita ja tarjoamassa osaamista uuteen toimintaympäristöön.
Haluamme viestiä muutoksen suuruudesta ja näkyvän myös yrityksemme uudistuneessa ilmeessä aina nimeä myöten. mcare pron nimi jää historiaan ja uusi toiminimemme on 31.3.2021 alkaen Core Service Oy. Uusi nimi kuvastaa tapaamme toimia osana asiakkaan liiketoiminnan ydintä.